Förnöjsam pappa: Misslyckad expedition till ödehuset vid sjön Torringen

Söndagen den 26 juni, 2011

Gnarp, Torringen, 26 juni 2011

Gnarp, Torringen, 26 juni 2011

På eftermiddagen körde jag i Cittran mot sjön Torringen. Med i bilen var ALA, lille AJE och min farsa. Vi skulle på expedition till huset där farsans morfar AN bodde med sin familj på 1930-talet. Det är numer ett ödehus, men värt att besöka för oss som en minnesplats.

Vi körde Ortsjövägen förbi vägskälet mot Gårdsjön och sedan, efter jag talat med en dam boende i ett fritidshus, tog vi fel väg in i skogen. Vi körde väldigt långt och till sist insåg vi att det inte kunde vara rätt. Rätt väg leder till ett område med några övergivna bostadshus norr om sjön.

Farsan var trött och irriterad och sa att han inte ville fortsätta åka bil och leta efter rätt väg.

Som en kompromiss tog vi en annan väg som leder till sjön Torringens östra ände, för att få se sjön. Men på sista biten av den vägen, fanns en lergrop som jag inte vågade försöka ta mig över med Cittran.

Jag lämnade farsan och pojkarna i bilen och gick till fots och tog ett foto av sjön. Sedan åkte vi hem. Både jag och farsan kände oss korkade som inte hittat rätt.

Rättelse gjord den 12 augusti 2017: Torringen tillhör inte Gnarp, utan troligen Attmar eller Matfors.

En kommentar

  1. Pingback: Förnöjsam pappa: Letade Dösjövägens östra ände (6 augusti, 2014) | Mitt liv som förnöjsam pappa
  2. Pingback: Förnöjsam pappa: Besök till ödebyn vid Torringen (8 augusti, 2017) | Mitt liv som förnöjsam pappa
  3. Pingback: Förnöjsam pappa: Torringen (16 maj, 2019) | Mitt liv som förnöjsam pappa

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.