Förnöjsam pappa: Sångaren i Soundgarden har avlidit (18 maj, 2017)

Torsdagen den 18 maj, 2017

På förmiddagen fick jag ett meddelande från ALA. Han befann sig i skolan, men behövde brådskande och med stor bestörtning tillkännage att Chris Cornell avlidit. Jag visste inte vem denne var, men ALA förtydligade strax därpå att den avlidne varit sångare i Soundgarden. Jag svarade då att under 1994, sista året jag bodde på Hägerstensåsen, lyssnade jag faktiskt på ”Black hole sun”. Låten spelades återkommande i form av en musikvideo på MTV.

Soundgarden räknas jämte Nirvana och några andra grupper till genren ”grunge”, det vet jag. Grunge är inte riktigt min grej. Den är för dyster för mig. I andra sammanhang förvisso, tycker jag mer om sådant som är dystert, än sådant som är glatt. Om jag fick välja mellan Gene Vincent i Bengtsfors folkets park 1957 och vilket band och vilken låt som helst med ett av dessa band från Seattle, skulle jag självklart…

Men var sak har sin tid. Chris Cornell blev bara 52 år. Senare på dagen meddelade ALA att han läst, att det fanns tecken som tydde på att Cornell tagit sitt liv.

 

Kommentera

