Förnöjsam pappa: Om ”Sång till Gnarp” (17 juni, 2017)

Lördagen den 17 juni, 2017

Gnarp, Signe Selanders grav, 25 maj 2017

Gnarp, Signe Selanders grav, 25 maj 2017

När jag var hemma i Gnarp förra gången, det var vid Kristi himmelsfärdshelgen, besökte jag kyrkogården. Mitt ärende var att besöka far B:s grav, men jag hittade även en annan,  där någon som jag tänkt mycket på, på senare tid, vilar. Jag hade hittat Signe Selanders grav.

Göte Söder, min pianolärare från mellanstadietiden, gjorde tillsammans med en annan gnarpare, Birger Wallentin, musik och text till vad som blev ”Sång till Gnarp”.

Jag vet att mor M har text och noter till ”Sång till Gnarp” någonstans, men jag har inte lyckats hitta detta blad.

Så nyligen som den 22 maj ansökte jag om konto i ”Svensk mediedatabas”, men blev nekad, då man tydligen betvivlade att mitt ändamål var forskning som kunde resultera i något som andra kan ta del av.

Enligt ”Svensk mediedatabas” har man hos dem i förvar en inspelning kallad ”Signe spelar egna låtar”, vilken innehåller Signe Selanders version av ”Sång till Gnarp”. Skivan ”Signe spelar egna låtar” har jag hittat på Roger Westers sida, på dess underavdelning kallad ”Nordanstig”. Vidare enligt Roger Westers sida, innehåller denna skiva som spår nummer 12 just ”Sång till Gnarp”.

Kanske kan jag vända mig till Roger Wester för att få hjälp? I brist därpå och ännu hellre, skulle jag kunna leta fram bladet hos mor M, så får hon spela piano och jag sjunger.

 

Kommentera

