Förnöjsam pappa: Huggorm hävdade sin rätt (18 juni, 2017)

Söndagen den 18 juni, 2017

Gnarp Dösjön, huggorm, 18 juni 2017

Gnarp Dösjön, huggorm, 18 juni 2017

På kvällen tog jag med ALA och AJE på en biltur. Vi åkte åt Jättendal, förbi Mellanfjärden, Hårte, sedan Sörfjärden och vidare mot Norrfjärden. För vad kan vara skönare än bilsafari i dessa trakter, i midsommartid? AJE hade hoppats att vi skulle hitta landödlor någonstans. Det gjorde vi inte, men efter Norrfjärden och Ragvaldsnäs, kom vi in på skogsvägen mot Dösjön. Där gjorde vi ett desto intressantare fynd, en huggorm. Utsträckt, orörlig som en kvist, låg den i vägkanten. Men något i dess linje och dess färg, avslöjade den.

Jag stannade bilen och steg ur för att verifiera iakttagelsen.

Här i området vid Dösjön, känner jag mig hemma. Hit åkte far B med mig några gånger varje sommar, för att fiska. Då var Dösjön, alltså själva sjön, inte lika överväxt som nu. Det var härliga tider. I kväll härliga tider likaså och huggormen kände sig mer hemma här än jag. Angående faran att huggorm ska bita människor, har jag läst mig till att om man stampar när man går till fots i skog och mark, så drar sig ormarna undan. Det gjorde inte denna. När den förstått att strategin med imitation av en kvist blivit genomskådad, drog den istället ihop sig och väste hotfullt.

Trots att jag stampade, backade den lille ringlaren inte en centimeter, utan fortsatte väsa. Först när jag sprätte sand och grus åt dess håll, började den backa, för att sedan ta sig åt vägkanten till. Den vände om flera gånger, redo att hugga åt mitt håll. Efter att jag försökt lyfta den en gång med en pinne, besinnade jag mig. Jag tänkte att jag ofredade ormen alltför mycket. Den fick krypa undan, jag gick tillbaka till bilen.

AJE tog med största intresse del av min analys, att detta var en lärdom. Man kan inte utgå ifrån att huggorm viker åt sidan för stampande fötter. Vid vistelse i ormrik mark gäller att gummistövlarna är på, för fotvandrande.

 

Kommentera

