Förnöjsam pappa: Hjälpte trafikant med felkopplad släpvagnsblinkers (25 september, 2017)

Måndagen den 25 september, 2017

På kvällen efter jobbet såg jag en ung man fixa med anslutningen av bilens släpvagn. Bilen, en stor amerikansk pickup, hade släpvagn påkopplad, på denna stod en trehjulig moped fabrikat Piaggio. Jag tror att den kallas Piaggio Ape och användes i det här fallet som rullande kaffeservering.

Är det något problem? undrade jag. Den unge mannen tycktes glad att jag frågade. Han kunde berätta att släpvagnens blinkers blinkade tvärtom i förhållande till bilen, så det var svårt att köra i rusningstrafiken med den. Blinkade bilen höger, så blinkade släpvagnen vänster och tvärtom.

Klurigt! sa jag.

Jag tittade på kontaktdonet, som kanske var något skadat, för det gick att vända på två sätt. När jag provat några kombinationer blev det lite bättre, vänsterblink på bilen gav vänsterblink på släpet. Högerblink på bilen blinkade med bilens främre blinkers, men inte de bakre och släpet blinkade inte alls. Det var gott nog, den unge kaffeleverantören tackade och gav sig iväg mot sin destination i söderort.

 

Kommentera

