Förnöjsam pappa: Första versionen av ”Kungen och kometen” (27 september, 2017)

Onsdagen den 27 september, 2017

Första versionen av "Kungen och kometen", 27 september 2017

Första versionen av ”Kungen och kometen”, 27 september 2017

På kvällen gjorde jag färdigt första versionen av en bild jag fått inspiration till då jag lyssnat på Herman Lindqvists inläsning av egna boken ”När Finland var Sverige”. Vid något tillfälle då Gustav Eriksson, senare kallad Gustav Vasa, befinner sig i Finland, ser han en komet och tänker att det är ett dåligt tecken.

När jag ska teckna motiv med människor blir det alltid som seriefigurer. Innan jag börjat rita upp grunddragen föreställer jag mig ljus och skugga som om jag vore Rembrandt, sedan ser jag resultatet, en skrikande stereotyp med stela linjer och egendomliga proportioner. Men det gör inget, jag fortsätter ändå. Jag tänker på en vinterkväll i dåvarande svenska Finland då kung Gustav efter en dag med snö och regn ser kvällshimlen klarna och där, där hänger kometen, ett vitt glödande öga med fladdrande svans.

 

2 comments

Kommentera

