Förnöjsam pappa: Börjat lyssna på ljudboken ”Processen” (9 november, 2017)

Torsdagen den 9 november, 2017

Då var det dags att börja lyssna på en ny ljudbok. Efter någon liten tvekan valde jag Kafkas ”Processen”, inläst på svenska av Gerhard Hoberstorfer.

På 1980-talet, min tonårstid, kunde man köpa t-shirtar med tryckt text och stiliserat porträtt av Franz Kafka. Texten uttryckte en bisarr lustighet, det stör mig som bara den att jag nog inte minns den exakta ordalydelsen, men jag tror att där stod:

”Kafka didn’t have much fun either”

Förvisso har jag tagit mig igenom Dostojevskijs ”Brott och straff” redan, men jag har inte känt mig riktigt redo för ”Processen”. Inte förrän nu. Så snart jag börjat lyssna, förstod jag att denna roman kommer skänka mig mycken glädje.

Kommentera

