Förnöjsam pappa: Lyssnat färdigt på ljudboken ”Oliver Twist” (9 november, 2017)

Torsdagen den 9 november, 2017

Storytel, "Oliver Twist", 9 november 2017

Storytel, ”Oliver Twist”, 9 november 2017

Till kvällen lyssnade jag färdigt på ljudboken ”Oliver Twist”, Charles Dickens roman översatt till svenska av Jacob Gunnarsson, inläst av Torsten Wahlund.

Berättelsen gavs ut i bokform 1838, jag har läst att rollfiguren Fagin ursprungligen refererades till som ”juden”, med groteska, mycket ofördelaktiga drag. I den översättning jag lyssnat på, beskrivs Fagin inte så. Jag noterar att i slutet av boken, när Fagin väntar på att bli avrättad, så får han besök av företrädare för den religion han bekänner sig till. Det är allt, inte heller där refereras judendomen. Nå, 100 år senare, skildrades judar på likaledes ofördelaktigt vis i svenska dagstidningar.

Jag är glad över att ha lyssnat på ännu en klassiker ur litteraturen.

 

Kommentera

