// Förnöjsam pappa: Ekologiskt producerad mjölk //

Måndag 18 maj, 2009

DET FANNS ett nytt slags mjölkförpackning i kylskåpet.

Förpackningen var hög och inrymde en och en halv liter mjölk. Grön och vit och innehållet ekologiskt producerat, salufört under varumärket ”Klövern”.

Så hällde jag upp ett stort glas mjölk. Och jag drack av mjölken.

Jag hummade och trummade och jag begrundade smaken.

Tankarna gick till min barndoms norrland. Även där, redan då, köpte vi mjölk ifrån ortens snabbköp, pastöriserad och homogeniserad i tetrapak.

Så vad gick tankarna till. Till vad gick mina tankar – egentligen?

Nu tänkte jag att Klöverns mjölk smakade lagård. Jag fick en bild av kor som med höglyfta svansar strilade urin och släppte sina smaskande pladuskor.

Måhända hade någon sommarpraktikant gjort en tillfällig korskoppling av slangar för mjölken och helt andra slangar för avrinning av kornas urin? För att sedan snabbt rätta till sitt misstag. Kanske sade sommarpraktikanten till sig själv, att med den omfattande utblandningen med ren mjölk, skulle det nog inte märkas så mycket.

Men det är ju inte sommar än. Det är bara maj. Skolungdomarna har inte sommarlov och kan inte vara ute och koppla slangar fel på bondgård.

Jag vaggade mitt huvud i cirkelrörelser för att centrifugera klunkar med mjölk i munnen. På så vis kunde jag ytterligare utvärdera den annorlunda smaken.

Efter en stund kände jag mig som en slutkörd Cylinda och avbröt övningen för att istället söka efter ledtrådar på paketet.

Det tar tjugofem år att köra slut på en Cylinda!

På förpackningen stod att mjölken var producerad i…

…Danmark!

Jag satte sista slatten mjölk i vrångstrupen. Jag hostade som en tok och föll omkull i fäktande spasmer.

När jag hämtat mig något sprang jag upp och ut. Uppför trappan till övervåningen! Ut på balkongen, som vetter mot syd.

Efter en väsande inandning vräkskränade jag ut min vrede så det ekade mellan längorna ned mot sjön:

DANSK
JÄVLAR!

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.